Concepte de arhitectură pentru retaileri în plină pandemie

Recent, ne-am luat puțin răgaz și am povestit pe îndelete echipei Forbes Romania cum au decurs ultimii 2 ani pentru studioul nostru de arhitectură și în ce mod industria retailului s-a adaptat provocărilor survenite în pandemie. Te invităm să parcurgi mai jos întreg materialul și să luăm împreună pulsul arhitecturii pentru retaileri din România.

 

  1. Anul trecut a fost mai slab în privința inaugurării de centre comerciale. Au fost mai puține proiecte, în orașe mai mici, în special în parcuri de retail. Așadar, cum i-a mers biroului tău de arhitectură, ce proiecte ați avut?

Așa este, numărul de deschideri, cât și amploarea lor, s-au diminuat considerabil după începutul acestei pandemii. În general, lucrurile au stagnat sau au avut o ușoară perioada de declin. Cu toate acestea, pentru noi nu numărul de deschideri dictează cifra de afaceri, ci complexitatea spațiului comercial, respectiv a rețelei de spații pe care retailerul le operează și modul de distribuție al acestora în țară.

Practic, noi chiar și într-un an fără deschideri de centre comerciale putem avea o activitate destul de fructuoasă și energică. Am făcut magazine în continuare, atât în 2020, cât și în 2021. Prin urmare, nu ne-a mers rău. Dimpotrivă, am avut bucuria ca în perioada în care a fost mai liniște în piață, noi să ne ducem la bun sfârșit proiectele ce necesitau timp vast și o focusare greu de obținut în perioada de prepandemie. Unul dintre acestea a fost Prioretailun ecosistem românesc care adăpostește un cumul de servicii dedicate exclusiv retailerilor. Aici deja am reușit să aducem o parte dintre furnizorii „tradiționali”, cu care studioul nostru s-a intersectat mai intens și pe o durată mai mare de timp.

Printre deschiderile notabile de anul trecut s-au numărat Fashion House Outlet Pallady, Sepsi Value Center și Bârlad Value Center, iar proiectele pe care le-am desenat și la implementarea cărora am contribuit reflectă dinamica atipică în rândul retailerilor. Unii dintre aceștia au prins un tren nesperat, în sensul că s-au eliberat spații în centre comerciale în care cu greu ai fi putut găsi o „pătrățică” liberă. Aici mă refer, spre exemplu, la Vagabond și Vagabond Kids, care și-au diversificat paleta de produse, modul de adresare către publicuri și au deschis puncte comerciale în Băneasa Mall la sfârșitul anului 2020, respectiv în AFI Cotroceni în debutul lui 2021. Tot cei de la VGB vor debuta în câteva săptămâni pe piața externă, printr-un magazin într-un mall din Londra, sub brandul Made by Society.

Alți retaileri și-au continuat planurile de dezvoltare, deoarece aveau o direcție clară, contracte semnate, intenții ferme și nu s-au abătut de la drumul lor. Printre aceștia se numără Noriel, Jerry’s Pizza, Helpnet, ultimul fiind un client nou pentru studioul nostru începând cu 2021. O mișcare îndrăzneață a venit dinspre retailerii care provin din zona producătorilor români, care au început să își dezvolte propria lor rețea de spații comerciale și de retail. Printre aceștia se numără Mizar din Bacău, care este un producător serios și care crește în continuare ca număr de magazine și formă de adresare către clienți, și Resense, un retailer din Focșani, care a deschis primul spațiu comercial desenat de noi, în Sun Plaza.

Tot printre clienții pe care i-am avut în 2021 se numără și cei care s-au dezvoltat odată cu cererea atipica a pieței, o cerere generată tocmai de comportamentul consumatorului în perioada de pandemie:

  • ProfiArt, dedicat pasionaților pentru artă și hobby-uri din zona creativă, pentru care am desenat magazinele din AFI Cotroceni și Sun Plaza;
  • D’S Damat, care au găsit formule noi de adresare către retailerii pe care îi are în țară și pentru care am desenat un pop-up store pe o idee inițiată de Teodora Burz, un valoros și vizionar consultant din industrie;
  • Samsung, care operează într-un mediu foarte competitiv, a decis să se reinventeze ca formulă de adresare către consumatori. În acest proiect, studioul nostru a colaborat sub umbrela unui integrator de servicii, agenția Agrippa Design & Advertisment;
  • Marco Polo, pentru care am desenat și am oferit asistență în implementarea unui magazin în Iași, în 2021, împreună cu mulți furnizori listați pe platforma Prioretail, platformă care cu atât mai mult în perioade de criză răspunde unei nevoi de bază a retailerilor — cea a încrederii;
  • Tapi Tea, un retailer ceh, specializat în formule de ceaiuri asiatice aduse mai aproape de clienți.

Pentru că am pomenit de pop-up store, o frumoasă și curajoasă inițiativă a celor de la AFI Cotroceni (Anca Buzatu, Alina Pavel, Sorin Scîntei), a fost aceea de a crea un concept inedit — #FamousMerch — prin care diverse celebrități din online ajung să vândă în offline. Practic, acestora li se oferă pe o perioadă determinată un spațiu la cheie, în care ei să își expună merch-ul propriu și să își cheme fanii în centrul comercial. Dintre aceștia îi amintim pe regele #Hâtz Dorian Popa și pe Nicole Cherry.

 

  1. Spuneai de retaileri noi care intră în țară, cine sunt, unde intră și ce spații amenajați pentru aceștia?

Într-adevăr, spre surprinderea noastră, începând de anul trecut, în România au pătruns și branduri noi, care au intrat și în portofoliul nostru. Mă refer aici la două nume foarte mari:

  • Foot Locker, care va deschide în București trei locații. Una dintre ele s-a inaugurat zilele trecute în AFI Cotroceni, iar altele sunt în curs de a fi livrate. Au un plan de expansiune destul de intens și cu siguranță vor aduce ceva nou pe piața de retail românesc dacă această nouă criză nu le va crea bariere logistice;
  • BBW – Bath & Body Works, care face parte din același grup de francize aduse în România de cei care operează Victoria’s Secret și Victoria’s Secret Pink. BBW va inaugura în București magazine în două locații, în două centre comerciale puternice.

Nu în cele din urmă, un alt retailer nou, chiar dacă vine sub aceeași umbrelă a retailerului consacrat în România — Dockyard Islands — a început să aducă foarte multe alte branduri și să-și extindă conceptul de magazin pe suprafețe mai mari. Au decis să vină inclusiv cu ceva inovativ pe partea de hardware pentru pasionații de schi și hiking.

 

  1. Dar referitor la retailerii care ies, cine sunt și în ce țări au ales să plece?

Propriu-zis, retailerii nu au „ieșit” din România, ci s-au orientat mai degrabă spre un alt format de business. Aceștia au păstrat doar o parte din unitățile comerciale pe care le dețineau în administrare și operare sau au migrat în online.

Altă parte a retailerilor s-a reorientat către afaceri noi sau s-au adaptat la piețe și la formule de adresare noi. Retailul este un segment de business extrem de versatil, flexibil și în care lucrurile încep să fie așezate doar de la un anumit nivel încolo și pe perioade de timp relativ scurte. Concurența este acerbă, iar un retailer într-un asemenea mediu trebuie să se adapteze, precum a făcut-o și clientul nostru, Samsung.

Eu cred că dacă o industrie este foarte afectată de o criză pe o perioadă de timp, acest lucru va determina automat remodelarea afacerilor mai curând decât „moartea” lor. De pildă, în 2020, Christian Tour, împreună cu care am desenat conceptul magazinelor Yuga, s-a reinventat într-un mod reușit prin crearea de pachete de vacanță cu destinații noi. Cumva, au reușit să depășească cu bine un moment ce se arăta extrem de dramatic.

Până la urmă, cam despre asta este vorba și în viața reală; cei care sunt căutați de către consumatori și au un pic de îndrăzneală sau poate nebunie au mai multe șanse de a rezista și de a prospera, pe când ceilalți sunt forțați să se reorienteze.

Crize locale, regionale sau mondiale vor mai fi și cel mai probabil nu vor semăna una cu cealaltă. Vor exista mereu inoportunități, dar și oportunități, iar vechea zicală populară o sintetizează foarte frumos: „Câștigi sau păgubești, negustor te numești.”. După panică, mintea și spiritul antreprenorial autentic reîncep să funcționeze.

 

  1. Oferiți doar proiectare sau și execuție? Se simte creșterea prețurilor la materialele de construcții în domeniul retailului comercial?

Pachetul nostru de servicii din cadrul studioului constă în special în proiectarea, conceperea, indigenizarea și asistența tehnică în implementarea de spații comerciale. Deci, noi nu facem construcții, nu facem execuții, nu facem turnkey. Nu avem logistica necesară, iar formatul nostru de business nu e calibrat spre a acoperi și această nevoie a retailerilor. Pe undeva poate nici nu este sănătos să alterezi echilibrul triadei client-arhitect-constructor.

Însă, faptul că retailerii își doresc cât mai mult suport în realizarea spațiilor comerciale și operarea lor, ne-a convins ca în 2020, anul în care studioul nostru a împlinit 20 de ani de existență, să facem cadou industriei retailului o platformă online — Prioretail.ro. Aceasta este gândită ca un ecosistem populat în proporție de 99% cu furnizori de servicii specializate și echipamente dedicate industriei retailului. Am făcut acest pas înainte cu ajutorul unui colaborator de-al nostru foarte vechi, INNVISION, o agenție de comunicare din Iași, listată de asemenea ca furnizor pe Prioretail.

În câțiva ani, această platformă va deveni un izvor de contacte de încredere, o punte sigură de legătură între operatorii din retail și profesioniștii specialiștii din această nișă. Prioretail, printr-o diversitate simbiotică devine un one-stop-shop, unde retailerii găsesc minim doi furnizori din orice tip de specializare, de la arhitect la zugrav, specialiști in luminotehnică sau facility management, furnizori de corpuri de iluminat, ambalaje, take-away-uri. Încetul cu încetul, aceasta va include și specialiști în merchandising, pricing, training pentru vânzători, recruteri de personal, mistery shoppers, iar lista nu se oprește aici. Prioretail crește an de an, criză de criză, la nivelul unui mall de servicii pentru retaileri.

În cazul celei de-a doua întrebări, evident că ne așteptam toți la o creștere a prețurilor la materiale, mai ales cu provocările logistice generate de evenimentele de la graniță. Efectul de snowball este ușor de anticipat: dificultățile logistice generate de pandemie au generat la rândul lor întârzieri, care la rândul lor au dus la o criză de materiale pe piață și care, implicit, a dus la o creștere a prețurilor. Dar ce a fost cu adevărat dramatic și personal nu am luat în calcul este majorarea prețurilor datorită scumpirii gazelor, motorinei și a energiei din orice industrie. Lucrurile vor escalada, în sensul că tot ce înseamnă partea de servicii se va scumpi. Deja acest lucru se întâmplă și nu știm când va ajunge la momentul critic. Însă, cu siguranță un mecanism miraculos de autoreglare va apărea. Eu privesc cu optimism acest lucru.

 

  1. Care sunt tendințele care se conturează în retailul marilor branduri? Se merge pe soluții personalizate, pe rețete implementate de-a lungul timpului sau pe idei noi și inovatoare?

Este foarte mult de discutat pe marginea acestui subiect. Pe scurt însă: niciun retailer nu stă mai mult de 3-4 ani, poate chiar și mai puțin, pe același concept, pe același format. Foarte puțini fac excepție. Nici măcar brandurile de lux, care fac mișcări lente, greoaie, nu stau tot timpul în același concept.

În ceea ce privește tendințele, în primul rând, se observă o direcție de simplificare, eficientizare și curățare a spațiului de expunere și vânzare. De asemenea, optimizarea din punct de vedere a investițiilor raportate la metru pătrat este din nou la modă. În al treilea rând, se observă prezența din ce în ce mai evidentă a digitalului, iar aici mă refer la ecrane și vitrine multimedia, respectiv la sisteme care ajută retailerul să monitorizeze, să previzioneze și să influențeze vânzarea prin integrarea mediului online în cel fizic (brick and mortar). Nu în ultimul rând, am văzut o preocupare majoră pentru a transmite un sentiment de prospețime, bio, organic, natural, fie prin prezența plantelor, fie cu ajutorul zonelor verzi, fie prin materiale de construcții care creează un cadru de natură, fie chiar prin politicile logistice adoptate. Mango, respectiv Marco Polo, sunt printre primele branduri care abordează deja serios o politică reală de scădere a amprentei de carbon, prin colaborarea cu furnizori locali și prin limitarea numărului de deplasări cu avionul sau cu mașina.

 

  1. Cum ați încheiat 2021 și ce estimări aveți pentru acest an?

Anul 2021 s-a aglomerat extrem de tare în a doua jumătate, când practic ne-am confruntat cu o cerere masivă de servicii de diverse forme, din diverse zone, pentru foarte mulți retaileri nou veniți în piața românească sau în portofoliul MATIUS Studio. Practic, nici nu am avut răgaz să ne refacem forțele, am lucrat până în buza Revelionului, iar de curând ne-am pomenit bombardați de știri și scenarii care de care mai prăpăstioase.

Până la acest moment lucrurile stau încă bine, mai ales că avem o cerere aproape fără precedent. Doar în 2019 am mai avut un asemenea volum de proiecte, începutul anului 2022 este unul extrem de concentrat, în ciuda celor 2 clienți care ne-au anunțat că vor îngheța temporar o parte din proiectele începute. Momentan ne axăm pe livrările imediate, care sunt în stadiul de șantier, și pe cele care urmează să intre în această etapă. Pentru a oferi câteva exemple, în momentul de față vorbim despre:

  • Un șantier care stă să înceapă în Constanța;
  • Șantiere deschise pentru JPB TABAC Shop, BBW, Footlocker și Made By Society Westfield Stratfort, care urmează să fie finalizate până la finele lunii aprilie.

Practic este o efervescență de energii și de proiecte noi, foarte frumoase, care ne țin captivați și efectiv nu ne dau răgazul să ne panicăm. Nu am enumerat toate proiectele în lucru, pentru că nu toți clienții au fost de acord să vorbim despre colaborări până nu încep oficial lucrările pe șantier. Așadar, ne așteptăm la un an foarte plin de proiecte, dens, cu provocări, colaborări ample și cu exigențe din ce în ce mai crescute față de alți ani.

 

  1. Pe site se menționează faptul că România devine săptămânal gazda a cel puțin unui nou magazin semnat de „MATIUS”. Mai este valabilă afirmația?

În mod surprinzător, așa cum răspundeam și la întrebarea anterioară, ritmul chiar se păstrează și, spre bucuria noastră, nu doar România devine gazda magazinelor semnate de studioul nostru. În Westfield Stratfor Mall din Londra, se va inaugura peste doar câteva săptămâni primul magazin Made By Society sub semnătură MATIUS Studio și a altor furnizori de pe platforma Prioretail. Așadar, lucrurile chiar stau așa cum scrie pe site și sper să menținem acest ritm, întrucât avem capacitatea de a gestiona proiecte atât în București, cât și în România și, mai nou, în afara țării.

Aș vrea să mai detaliez aici este faptul că nu tot ceea ce semnăm ca studio este dedicat exclusiv deschiderii de noi magazine. Ne ocupăm inclusiv de unele refit-uri sau proiecte de mai mică vizibilitate. Există o plajă largă de alte tipuri de activități pe care studioul nostru le prestează pentru retaileri, dar și pentru centre comerciale.

 

  1. Care e cel mai spectaculos proiect realizat până acum și ce provocări tehnice sau de altă natură a ridicat?

Este absolut o coincidență, având în vedere conflictul actual, faptul că cel mai spectaculos proiect la care am lucrat până acum a fost realizat în Republica Tatarstan din Rusia, în 2016. În cadrul acestuia, s-a îmbinat atât zona de arhitectură brick and mortar, zona spațiului fizic, tactil, cât și arhitectura spațiului virtual, respectiv cea a realității augumentate.

A fost un proiect extrem de intens, în care s-au concentrat forțe ale multor științe și tehnologii de frontieră. Mă refer aici la acea frontieră imaginară pe care noi toți vrem să o depășim pentru a crea universuri și experiențe noi, capabile de a fi împărtășite în totalitate cu semenii noștri, de oriunde ar fi ei. Metaforic exprimat, a fost o „luptă” în care absolut toți combatanții au luptat în aceeași echipă, chiar dacă erau români, ruși, bulgari sau americani. „Bătălia” s-a dat — culmea ironiei — pe teritoriul Rusiei, unde ne-am înțeles excelent cu toți cei implicați în realizarea acestui proiect, chiar dacă vorbeam limbi diferite — IT, fashion, retail, architectură, regie, sociologie. Iar această experiență intensă îmi dă convingerea că și astăzi lucrurile ar putea fi la fel.

Închei cu mult optimism acest interviu și sper ca peste câteva luni să povestim despre noi provocări depășite cu bine, împreună!