Retailul pentru mileniali

Cunoscute sub denumirea de mileniali sau generația Y, persoanele născute între 1982 și 1997 reprezintă viitoarea mare forță din punct de vedere economic. Aceștia dictează schimbări majore în toate industriile ce îi targetează drept clienți. În România, ei reprezintă peste 20% din populația actuală.

de Andreea Chelariu, 360 Retail Consulting

 

Evoluția ultimilor 15 ani în retail, în special în category management­­-ul produselor nealimentare și cu precădere în cazul celor adresate copiilor, ne poate oferi informații relevante despre schimbările „impuse” de mileniali. Prin intermediul analizei de sortiment, am putut identifica modul în care clienții și-au modificat cerințele în ceea ce privește produsele achiziționate și diferențele de manifestare de la un val de generații la altul. Astăzi, spre exemplu, raportul calitate/preț este foarte important: clienții sunt tot mai informați cu privire la achizițiile lor, lucru datorat, în mare măsură internetului. Prin intermediul acestuia, orice persoană are posibilitatea de a analiza produsele, de a compara prețurile și opiniile altor persoane în ceea ce privește produsul targetat.

Conștientizarea acestei realități este doar un prim pas în înțelegerea modalității în care retailul brick&mortar își modifică structura. De asemenea, densitatea acestei generații (aproape un sfert din populația României pot fi încadrați în categoria milenialilor) determină majoritatea brandurilor să analizeze mult mai atent obiceiurile și preocupările lor.

Un sfat general pentru orice retailer ce se adresează generației Y ar fi acesta: pentru a-i atrage, trebuie să fii prezent în mediul în care ei sunt prezenți – mediul online. Prin crearea unui site optimizat pentru mobil, prezența activă în social media, campaniile de creare a unei comunități în jurul brandului și campanii de fidelizare, poți să stabilești legături benefic mutuale. Fiecare acțiune din acest mediu trebuie să comunice cu și despre brand și să transmită, în același timp, autenticitate.

Informațiile obținute prin intermediul online-ului te pot ajuta să aduci un boost vânzărilor din magazinele fizice. Spre exemplu, poți ajusta oferta din offline în funcție de ceea ce potențialii tăi clienți caută în mediul virtual sau în funcție de perioada din an când aceștia sunt interesați de produsul pe care îl ai în ofertă. De asemenea, prin analizarea conținutului pe care aceștia îl share-uiesc, putem identifica modalități de a-i fideliza.

Un aspect la fel de important când vine vorba de mileniali este cel al flexibilității și al dinamismului. Ei sunt, mai degrabă, dornici de experiențe decât de achiziționarea unor produse materiale. Mult mai atenți la detalii și interesați de ceea ce consumă, aceștia sunt dispuși să investească într-un brand atâta timp cât acesta răspunde cerințelor lor și aderă la cauze comune. Focusul oricărei acțiuni nu trebuie să rămână doar pe partea de online, ci și pe experiența din magazinele fizice, în care milenialii să se simtă speciali și să-și dorească să revină. În astfel de situații, conceptul devine indispensabil: prin environment, acesta poate crea o conexiune între retailer și individ. Analizând rețelele care se dezvoltă pozitiv astăzi, putem să identificăm lanțuri de magazine care au învățat cum să se adreseze acestui public țintă și investesc constant în acest scop. Astfel, conceptul de brand se regăsește în fiecare element component: locația, layoutul, rafturile, lumina, muzica și chiar modalitățile de promovare transmit ceva despre brand și despre specificul acestuia.

O simplă ajustare la condițiile actuale poate fi tardivă, iar retailerii sunt adesea „obligați” să anticipeze tendințele următoare. Un astfel de trend – început timid la noi, dar care se anunță interesant pentru industria de retail – este realitatea augmentată. Folosită în afara țării în special pe partea de fashion, AR a început să ia amploare în magazinele tip supermarket și își dovedește, de fiecare dată, puterea de a atrage clienții tineri.

Ca o scurtă concluzie, putem observa că există numeroase modalități de a-i atrage pe mileniali în magazine. Cu toate acestea, am vrea să atragem atenția asupra unui aspect important: definirea publicului țintă ca aparținând categoriei milenialilor s-ar putea dovedi prea vagă. Cu alte cuvinte, intervalul 21 – 37 de ani reprezintă o plajă foarte mare de vârste și, prin urmare, de obiceiuri. Tipologia magazinelor necesită, adesea, o adaptare mai precisă la segmentul de vârstă pe care acestea doresc să îl atragă.

 

 

Despre contribuitor: Andreea Chelariu are experiență de peste 15 ani în retail, marketing și category management,

ajutând clienții 360 Retail Consulting prin intermediul serviciilor de targetare, category management, sourcing și

retail strategy. Mai multe detalii despre companie puteți afla accesând site-ul acesteia: www.360retail.ro.