Pada Murre FLAGSHIP STORE, din toamna la COCOR

Sa faci cu X0.000 de euro un magazin care sa arate de X0.000 de euro, poate aproape orice designer. Sa faci cu X.000 de euro un magazin si sa arate de X0.000 de euro pot doar maestrii desavarsiti ai conceptelor de retail. Asa si-a inceput Adi Muresan, proprietarul lantului de magazine Pada Murre expunerea temei de proiectare. Nu a negociat semnificativ onorariul de proiectare si nici nu l-a inclus in suma alocata amenajarii flagship store -ului. Onorabil…nu-i asa?

Acest Adi Muresan, se autoironizeaza pentru incetineala si incoerenta cu care isi pune in aplicare ideile de business, comparandu-se cu un melc. Un melc ce-si propune si gandeste multe. Dar si face pasi pe care nu multi comericanti ii viseaza. Are mult curaj , iar pasiunea pentru comert il inspira sa vanda din cand in cand cravate indragostite. Poate de aceea el vinde cu 1000 de Ron un costum ce valoreaza 5-600 de euro.

Am inceput perioada de cautari si de analize pentru provocatorul magazin Pada Murre printr-o excursie in Germania, pe Romanitsche Strasse. In Creglingen, am descoperit un muzeu al evreilor al carui proiect m-a impresionat si m-a inspirat. Mi-am propus sa-l am ca baza de plecare pentru proiectul Pada Murre, impreuna cu o imagine care mi-a ramas pe retina tot de la o vizita in Germania, de data aceasta la Trier, un oras total marcat de arhitectura romana.

Cum puteam sa ajung insa a transmite clientilor Pada Murre, ceea ce magazinele foarte elegante ce se adreseaza barbatilor eleganti si rafinati o fac? Cum puteam concura de pilda cu Ermenegildo Zegna sau Massimo Dutti ? A trebuit sa descompun mobilierul si sa-l reanalizez astfel incat tot ce nu era necesar sa fie scos din compozitie pentru a micsora costul total al amenajarii. Mi-am propus chiar sa renunt la mobilier, si sa atarn din tavan siruri succesive de cabluri pe care sa agat umerasele. Am mizat foarte mult si pe lumina indirecta, asezata misterios in spatele produselor.

Totul conducea incetul cu incetul catre un magazin mobilat auster, imblanzit totusi cu elemente precum: lumina ascunsa, misterul generat prin jocul umbrelor, costume si camasi de calitate expuse sofisticat printre jurnale de calatorie, cutii cu tigari rafinate, carti legate in piele, trandafiri rosii buni de pus in buzunarul de la piept.

Mi-am imaginat apoi un magazin foarte intunecat, in care clientul trebuia musai sa apeleze la vanzatori pentru a intelege unde si cum e marfa si a se decide asupra calitatii unui produs. Ar fi fost prea conceptual, prea ermetic si riscam sa pierd iremediabil lupta. A ramas insa ideea de negru ca fundal, fragmentat doar de pete de lumina. Aici e meritul lui Victor Chetrari si al lui Lucian , oamenii din umbra ai echipei de designeri ce si-au imaginat impreuna cu Matius, spatiul Pada Murre.

Trebuie ca ramasagul cu Adi Muresan sa-l castig. Cu atat mai mult cu cat locatia aleasa in noul si superlativul COCOR STORE are ceva aparte. Va fi un dialog intre doua magazine cu clienti din cu totul alte lumi, un dialog socratic, in care nu se stie cine de la cine invata. Sper ca amandoi; cu siguranta si eu.