Matius Studio la 20 de ani

Când întrebi aniversatul cum se simte împlinind o nouă vârstă, spune că timpul a trecut pe nesimțite. Că parcă nu cu multă vreme în urmă era mic și lumea era alta. Și acum, în anul în care 20 de ani de activitate ni se așază în tort și ne strălucesc în fața ochilor, noi, Matius Studio, încă mai credem că cea mai bună cale de a porni înainte e de a privi, întâi de toate, înapoi.

Iar înapoiul nostru începea în Iași, în anul 2000. Matius Ichim, student în anul IV la Facultatea de Construcții și Arhitectură, se întorcea din Olanda, unde fusese plecat cu o bursă Erasmus. Deloc-întâmplarea face că în aceeași perioadă se construia Iulius Mall în Iași. De aici începe, cu adevărat, povestea. Arhitectura de retail, poate cea mai competitivă și avangardistă nișă a domeniului, era cea pe care Matius o descoperea.

matius studio la 20 de ani vagabond studio
Vagabond Studio. Proiect realizat în perioada 2019-2020

Cu ei ne mândrim

De la primul proiect notabil din Iași – magazinul Otiola, Matius a continuat să facă pași până când a ajuns la București, în 2004, acolo unde „el” s-a transformat în „noi”. Matius Studio, devenit singurul birou de arhitectură din țară specializat exclusiv pe arhitectura de retail, era deja o echipă extinsă, cu ingineri specializați în diferite domenii de activitate. Iar odată cu perfecționarea în domeniu, consecințele au apărut și ele: un portofoliu în care s-au înscris branduri cu renume tot mai mare, pe plan național și internațional.

Deluka, Jolidon, Noriel, F64, FarmaVet, Mirandi, Autograf, Farmaciile Dona, FreyWille, Columbia, RobertoBravo, Only for You, Levi’s, Lacoste, Pegas și Mango sunt câteva dintre ele. Unele sunt concepte proprii, altele sunt implementări sau indigenizări ale unor concepte primite din afara țării. În fiecare săptămână, în România, se deschide cel puțin un magazin semnat de Matius Studio.

Maturitatea la care ne vedem ajunși acum s-a construit prin provocări, efort și muncă. Dar am fost convinși dintotdeauna că „după muncă, și răsplata” și am primit mereu dovada, cu fiecare proiect care ne-a făcut mândri că îi suntem co-autori. Victoria’s Secret e, poate, numele celei mai mari realizări care ne umple de recunoștință. Un proiect proaspăt, care ne-a validat experiența și, inspirați de al său nume, am spune că ne-a hrănit încă puțin spiritul victoriei.

Proiect Victoria’s Secret. Proiect realizat în anul 2019

Ce e nou după 20 de ani?

Comparând prezentul cu trecutul, perspectiva din care abordăm proiectele s-a schimbat și ea în 20 de ani. La început, amenajam magazinul pentru proprietar. Am început, mai târziu, să o facem pentru dezvoltatorul centrului comercial, apoi, am ajuns să lucrăm pentru ceea ce numim persona. Latura psihologică ne-a nuanțat, în timp, modul de gândire. Am învățat că experiența de cumpărare e extrem de complexă și felul în care desenezi un magazin influențează tot ce presupune ea.

Știm sigur că fără forța comunității, azi nu am fi fost aceiași. E unul dintre motivele pentru care în povestea Matius Studio s-a integrat și Academia de Retail la un moment dat. Am pus bazele primei comunități de specialiști internaționali specializați în servicii pentru retail care își pun laolaltă cunoștințele. Academia e o experiență comună în care suportul de curs se împarte și de la care avem mereu câte ceva de învățat.

Iar acum, la ceasul aniversării, simțim că e rândul nostru să oferim ceva branșei în care ne-am dezvoltat. Darul nostru va fi o Mallografie – o recompunere autentică a istoriei retailului în centrele comerciale din România, începând cu anul 2000. Lucrarea, structurată în trei părți, va traversa cele mai importante etape prin care a trecut și țara, din prisma domeniului.

Ne-am propus să dăm startul cu anii 2000-2008: cu rolul de învățare prin care a trecut retailul autohton odată cu intrarea rețelelor de retaileri din afara țării, cu evoluția tehnologică în domeniul amenajării spațiilor comerciale și cu boom-ul economic urmat de criza economică mondială. Vom trece apoi, în cea de-a doua parte, prin anii 2009-2015 – perioada reorganizării logistice, a regândirii formulelor de unități comerciale, a primelor semne că retailul on-line devine o alternativă viabilă a celui brick and mortar. În ultima etapă, cea a anilor 2016-2020, vom face o radiografie a influenței pe care drama națională Colectiv a generat-o în toate domeniile socio-cultural-economice. Lucrarea se va încheia cu focusarea marilor dezvoltatori imobiliari către orașele medii și mici, cu modul în care dezvoltarea de ansambluri mixte (retail, rezidențial, office) începe să prindă contur și cu importanța pe care o capătă persona în paralel cu evoluția tehnologiei virtuale.

Paralel cu această Mallografie, lucrăm la primul mall virtual de servicii în care cei care operează spații comerciale vor putea găsi tot ce au nevoie pe teritoriul țării. Credem că această aniversare nu este doar reușita noastră, ci este un câștig care poate fi fructificat. În cazul nostru, vârsta nu e doar un număr. Este suma tuturor experiențelor care ne-au făcut ceea ce suntem astăzi, ne-au crescut și ne-au perfecționat.

Proiect Farmaciile Dona. Proiect realizat în perioada 2016-2020.