Lumina in retail

Poate suna ciudat, dar… pentru a putea lucra cu lumina este nevoie in primul rand de intuneric. Acest criteriu sta la baza comertului in mall-uri, ce sunt de regula constructii introvertite si iluminate in mare parte artificial.

Cum luminam corect un spatiu, am invatat in timp, de la oameni cu vasta experienta in luminotehnica. Despre lumina nu trebuie sa vorbesti fara sa o simti, sa o vezi si sa o atingi. Lumina este cea care imbraca un magazin cu tot ce este in el: clienti, vanzatori, mobilier, produse, pardoseala etc.

Lumina este mai mult decat o sursa de fotoni, asa cum credeam pana sa o cunosc pe Nicoleta Tutoveanu, pe vremea cand lucra la Philips. Nicoleta, om de vanzari, a avut rabdarea sa-mi explice pas cu pas cateva principii fundamentale ale lucrului cu lumina in retail. Ea mi-a descris in premiera termeni precum temperatura de culoare, indici de redare a culoriilor, stralucire, focalizare si dispersie.

Pentru un arhitect, a lucra cu lumina inseamna pe langa bagajul cu care vine din facultate (lumina directa, lumina indirecta, umbra purtata, umbra proprie etc.) cunoasterea felului in care este generata lumina: halogenuri, ioduri, surse cu descarcare in vapori de mercur sau sodiu, L.E.D.-uri sau mai nou O.L.E.D.-uri. Si nu in ultimul rand, forma lampilor care poarta sursa si reflecta lumina generata de aceasta.

Am avut privilegiul sa fiu invitat de ZUMTOBEL, tot datorita Nicoletei, la targul de lumini de la Frankfurt, de unde am luat si pozele postate mai sus. Iar asta mi-a confirmat ca nu voi fi echipat suficient ca desenator de magazine, daca nu voi face un curs de lumini profesionist, poate chiar cursuri de scenografie. Pot sa cunosc raportul perfect intre watt consumat/lumina obtinuta, pot sa inteleg ca o lumina mai buna inseamna uneori caldura mai multa la nivelul produsului si al lampii deci consum de energie sporit pentru a raci acel aport de caldura, pot invata ca L.E.D.-ul nu are inca forta halogenurii si pot invata ca un balast electromagnetic poate imbatrani in 2, 3 sau 5 ani in functie de producator si fluctuatiile de tensiune din sistem.

Totusi, simt ca putem vorbi mai mult decat despre termeni tehnici, cand vorbim despre lumina si umbra. Exista ceva indicibil, ceva IMENS, care ne face sa ne bucuram cand intram intr-un spatiu si sa ne faca sa VEDEM produsele ‘intr-o alta lumina’.