Flori de Trefle

Sa fie oare aerul de primavara cel care ne imbie sa ne reintoarce la natura? Sa fie atunci si nevoia multora dintre noi cei care locuim in comunitatile urbane de a ne schimba radical garderoba si stilul de viata? Sa fie atunci, poate setea de a redescoperi in ceea ce consideram autentic, organic, biologic, noi formule de a ne exprima si bucura de viata?

Sunt sigur ca ai remarcat in jurul tau o sete de despovarare, de descotorosire, de iesire din formula, din STAT, o reconfigurare a traseului nostru ca indivizi si in acelasi timp, a noastra ca societate.
Ai remarcat cu siguranta o tot mai activa prezenta a grafismelor etno in desenul afiselor de turism, a ambalajelor de produse alimentare, a diferitor obiecte de larg consum. Este fara indoiala un raspuns al romanilor ca au incredere in produsele lor, ca isi doresc sa renasca, sa consume produsele pe care le creaza diferite ateliere locale, ca Fabricat cu dragoste in Romania este o marca, o solutie.
Trefle este semnatura pe care o poarta initiativa unora dintre cei mai activi creatori de arta vestimentara urbana cu radacini in portul traditional romanesc. Trefle este, asa cum sugereaza si numele, o samanta de bucurie , o promisiune ca amprenta sa stilizata ce se insinueaza in diferite formule magice, iti va aduce tie si celor din jur prospetime, lumina, viata.

Am ales sa scriu despre acest proiect pentru a incuraja cat mai multe ateliere si creatori de moda autohtoni, fara sa ma limitez insa doar la industria textilelor. Este o poveste in care au crezut Gabriel Pricope si asociatul sau Vasile Ursu, doi tineri care au reusit in mai putin de trei luni de zile sa deschida doua magazine cu un profil foarte nisat, in care sa expuna spre vanzare produse mai putin obisnuite, cu evidente detalii de inspiratie etnografica. Au un atelier in Bucuresti, unde produc manual modele foarte personalizate de pantofi si genti, cultiva legaturi cu o bogata paleta de mesteri populari scoliti la gura mai multor sobe din Valea Prahovei timp de decenii, astfel ca s-au hotarat sa ofere unui public cu predilectie urban, sansa de a se bucura zilnic de autentic.

Ce inseamna in esenta autentic-ul in lumea modei ar fi o frumoasa tema de dizertatie, insa ma voi rezuma la a sublinia pentru acest articol doua nuante ce sunt cred definitorii: original, curat.
Originalul pentru TREFLE vine din insasi tesatura si cusatura iilor, artizanii locali fiind cei care decid albitura, (in, panza, borangic, bumbac), esentele cu care coloreaza firul de broderie si tiparul. Poti recunoaste mana si stilul satului din care provin, poti chiar sa-i cunosti la lucru pe artistii din atelierul de pielarie si-ti poti studia in detaliu orice element din vestimentatie in timp ce se realizeaza. Cum ? Pe facebook. Originalul vine din tot ceea ce nu este realizat de masina, din tot ceea ce putem recunoaste ca unic.

A fi autentic TREFLE inseamna sa fii curat, sa fii limpede, sa fii concis, zambitor, prietenos, deschis. A fi autentic TREFLE inseamna sa te poti bucura de valorile trecutului, sa le promovezi, sa fii mandra de ele, sa renasti odata cu primavara, sa te bucuri de arsita verii, sa te imbeti de parfumul toamnei si sa chiui de fericire la primii fulgi de zapada. Ciclurile vietii sunt prezente in tot portul national si din ce in ce mai evident, antreprenorii, designerii, le (re) aduc din nou in prezent.
Trefle nu sunt singurii care fac acest lucru, vezi sau La Blouse Roumaine dar sunt un exemplu autohton reusit de impletire intre magazinele on line si offline, un mediator direct si constant intre atelierul creatorului si public sau.

Cand am primit tema de proiectare am avut un prim recul, a trebuit sa reusesc sa sar peste propria mea bariera culturala: cum sa expun in acelasi spatiu doua produse cu linii si stiluri aflate la poli diametrali? Trebuia gasit un liant, trebuia creata o simbioza intre aceste doua universuri care, privind in jur remarcam cu totii, tind sa se copieze , sa se replice (publicul rural tanjeste dupa galmour-ul produselor din oras, iar cel din oras ravneste la gura de prospetime inca nealterata a ruralului).
Spatiul de doar 42 mp al primului magazin, a fost amenajat in Ploiesti pornind in primul rand de la simplitatea cu care este organizata odaia gospodariei romanesti, unde lada de zestre si detaliile ingenios de simple ale artizanilor populari ne-au condus catre o formula la fel de frusta, care sa puna in evidenta in special produsele, altfel mobilierul si peretii ramamand intr-o nota discreta ca prezenta spatiala.

Lipsa tavanului fals isi gaseste justificarea in primul rand in numele sau, ceea ce ar fi contrazis o abordare autentica, deci sincera, adevarata, a amenajarii. Pentru ‚intimizarea’ spatiului, care prin absenta clasicului deja tavan din gips carton, a devenit subit ‚strivitor’ de inalt, am decis coborarea sistemului de iluminat pe un sistem de iluminat ZUMTOBEL. Sunt doua sine paralele, pe cele doua laturi lungi ale spatiului, sistem ce permite o mare flexibilitate si in special, compun o lumina prietenoasa (cu o temperatura de culoare apropiata de 3000 de grade kelvin), o lumina curata, orientata catre produse si care lasa elementelor secundare din scenografia amenajarii bucuria luminii primite prin reflexie.

Culorile folosite in amenajare sunt cvasi-inexistente, invitand astfel in special broderiile, ornamentele si texturile pieselor de vestimentatie si pielarie sa dialogheze cu privirea clientului. Singura amprenta cromatica sunt cele doua culori din logo-ul TREFLE, creionat cu delicatete de studioul Innerpride, culori ce se vor regasi intr-un magazin viitor si ca element de mediere intre elementele antagonice alb/negru prezente atat de evident in acest prim magazin.
Ca rafturi, s-au intrebuintat cu precadere foi din sticla securizata de 10 mm grosime, iar prinderile de la piesele de mobilier s-au facut cu elemente mecanice aproape rudimentare, pentru a transmite acelasi aer de industrial rural, nimic ce ar depasi nivelul de mecanizare al unui atelier satesc.

Ne asteptam ca fiind vorba despre un proiect start-up, deci buget foarte limitat, nivelul compromisurilor pe care ar fi urmat sa le facem pe parcurs, sa fie destul de ridicat, insa cu exceptia inlocuirii furnirului din lemn natur prin placi deja laminate cu o amprenta ce imita fladerul lemnului si a folosirii unui parchet laminat in locul unei pardoseli din tarkett, cum ne-am propus initial, spatiul a respectat ideea de baza a autenticului.

Ne-am propus ca macar 2-3 dintre temele pe care le vom aborda in proiectele MATIUS ale acestui an 2013, sa vizeze iesirea in off-line a unor asemenea ateliere de creatie autohtone ce activeaza in special in on-line. Putem sa incurajam micii intreprinzatori locali sa creeze si sa consume din bunurile si munca celor din jurul nostru.