Ediția a 4-a a conferinței DEVO: Viziune. Investiție. Dezvoltare.

Calea antreprenoriatului este un drum sinuos, dar presărat de asemenea cu oportunități de inovație și creștere continuă. Acest lucru ne-a fost confirmat cu prisosință la ediția a 4-a a conferinței DEVO — Forumul Internațional al Marilor Dezvoltatori, organizată cu profesionalism de către agenția #BoroCommunication. Acest eveniment internațional a reunit ieri, pe 6 octombrie 2021, mari dezvoltatori, constructori, manageri de proiecte, consultanți și companii din industria construcțiilor office, retail, industrial-logistice și mixed-use. Timp de aproape 12 ore, am luat parte la un schimb continuu de idei alături de oameni care vor să construiască în România.

Un duel de portofolii, idei și proiecte

Mintea ne-a fost constant provocată și bombardată cu idei îndrăznețe și vizionare. Doar ținuta, calmul, experiența și delicatețea domnului arhitect și chairman al evenimentului, Șerban Țigănaș, a făcut ca sala să reziste cu sufletul la gură până aproape de ora 20:00.  Această conferință-maraton a fost un real duel de portofolii, idei și proiecte în diferite etape de dezvoltare. Atât marii dezvoltatori, cât și arhitecții prezenți l-au purtat fie cu #selftrust-ul, fie cu #entuziasmul caracteristic unor jucători de calibru național și european. De la oi care pasc pe acoperișul unui mall de pe granița dintre Franța și Elveția, la plaje cu nisip alb într-o lagună în Straulești, de la fațade care produc oxigen pentru clădiri de birouri „pozitive” și investiții imobiliare vândute într-o singură zi, la investiții speculative și parteneriate public-privat blocate de vidul legislativ, toți participanții sunt parte activă a fenomenului de #dezvoltare din România.

Panelul a fost deschis de către Andrei Radu, care de pe poziția celui mai mare dezvoltator și operator de centre comerciale și mall-uri din România s-a rezumat la a aminti câteva proiecte pe care NEPI Rockcastle le are în șantier. În plus, am văzut modul în care proiectele de mall existente se îndreaptă către un profil mixed-use, prin atașarea segmentului rezidențial, respectiv actualizarea zonelor dedicate pentru agrement și divertisment. Tonul temperat, aproape modest al lui Andrei, care mai curând a atras atenția asupra dificultăților legislative și absenței viziunii și suportului administrației locale în identificarea de soluții pentru proiecte urbane, a fost continuat apoi de Andrei Corobea-Birceanu.

Andrei Corobea-Birceanu este un dezvoltator relativ nou apărut în peisajul bucureștean. S-a listat de curând la bursă și intenționează să dezvolte un portofoliu de proiecte pe zona de nord a capitalei, în proximitatea lacurilor care traversează orașul. În continuare, odată microfonul ajuns la Lucian Azoiței (Forty Management) și la Alexandru Mihai (grupul Nordis), sala s-a animat brusc. Am asistat cu toții la un duel între viziuni, etalarea de premii, certificări verzi și ce înseamnă cu adevărat mixed-use și standarde de viață viitoare. Andrei Brînzea (Cushman, Wakefield & Echinox) și Dan Negulescu (Președinte fondator al APAIR) au povestit despre rolul și tendințele în abordarea relației cu agentul imobiliar. În America, agentul real estate reprezintă doar o singură entitate într-o tranzacție, nu pe ambele, cum este încă practicată în România. Iulian Butnaru (ACI Cluj) a menționat deficitul de forță de muncă, în special a celei calificate din industria construcției, domeniu căruia îi atribuie o importanță strategică pentru orice țară. Tot dumnealui a menționat provocarea noua pentru un antreprenor general, aceea de a garanta livrarea unor edificii în condițiile unor prețuri extrem de instabile ale materialelor de construcții.

Contribuția adusă de Matius Studio

Ne-am făcut remarcată prezența la eveniment prin experiența noastră povestită într-o notă deja caracteristică pentru #MatiusStudio. Am relatat despre deciziile care ne-au făcut să ne păstrăm și să ne consolidăm poziția de experți ultranișați în arhitectura spațiului de retail. Ghidați de intuiție, de lecțiile învățate de la marii retaileri cu care ne-am intersectat în cei 20 de ani de activitate în segmentul nostru de piață, am concluzionat cu faptul că moneda care va fi în continuare la mare căutare este #increderea. Acest hashtag a fost îmbrățișat rapid de audiență, în ciuda a două evidențe care ne sunt caracteristice nou, românilor: neîncrederea (în vaccin, guvern, viitor ș.a.) și apetitul redus pentru asociativitate.

Prin lansarea #Prioretail am reușit să creăm un ecosistem viu, valoros care oferă o punte în două sensuri, de la retaileri către și dinspre furnizorii de servicii specializați în această industrie. După un an de prezență constantă în mediul on-line, platforma noastră a reușit să genereze business, să fluidizeze implementarea de proiecte și să faciliteze marilor rețele de retail, dar și operatorilor de centre comerciale, accesul la cele mai diverse zone de expertiză.

Provocările actuale reflectate în temele conferinței

Pe parcursul conferinței DEVO am putut să observ un laitmotiv: teme variate, extrem de actuale și orientate puternic către evoluție. Bogdan Zaha, asociat în cadrul Zaha Hadid Architects din UK, a povestit despre tendința marilor clienți de a nu mai veni ei cu o temă de proiectare. În schimb, aceștia mai curând solicită de la arhitecți o colaborare pentru a descoperi împreună orizonturi investiționale cu adevărat inovative.

Traian Bompa, pe lângă explorarea a noi piețe și implicarea în concursuri internaționale, a povestit despre un proiect în care tranzacția nu este limitată de modul clasic de achiziție a unui apartament, ci finanțatorul rămâne alături de proprietar ca suport permanent în achiziția unui produs financiar. Concret, clientul acelui proiect cumpără un apartament, plus un drept de preemțiune asupra unui spațiu polifuncțional anexat. Dezvoltatorul sau finanțatorul acelui spațiu îl închiriază către utilizatorul final pentru a ușura achiziția ulterioară, în eventualitatea în care familia se lărgește. În sens invers, tot același finanțator preia riscul de la tine în momentul în care familia se restrânge, prin achiziția sau închirierea către alți potențiali clienți a spațiului anexă. Practic, #shiftul în acest caz este că dezvoltatorul devine un integrator și mai complex, prin furnizarea unor servicii de consultanță financiară, de brokeraj imobiliar și facility management pe termen lung.

Deși ar fi mult mai multe de povestit, închei cu menționarea prezenței în conferință a colegilor de breaslă — Adrian Soare de la Cumulus, Alexandra Berdan de la A+Noima, Iulia Frățilă de la Fletcher Priest Architects și Cristian Urcan de la SQM Architecture. Aceștia nu doar oferă servicii excelente, ci și livrează proiecte ce inspiră și cresc nivelul de așteptare în rândul investitorilor și al utilizatorilor.

Pe final, doresc tuturor celor ce au fost la conferință, dar și ție cititorule, succes, creștere și un drum plin de lecții valoroase. Iar acum chiar închei, până nu risc să-i #bifez chiar pe toți, deși sunt tentat să o fac.