Dragoste la prima vedere: retail ON line- retail OFF line

DRAGOSTEA LA PRIMA VEDERE SE PETRECE ÎN RETAILUL CONTEMPORAN ÎN 7 MINUTE. În medie, aceasta este scurta perioadă de timp în care tu ca retailer trebuie să-l convingi, să-l convertești pe vizitator în consumator. Consumatorul, odată sedus trebuie apoi domesticit, atras mereu către vitrină și magazin de o lumină nouă a poveștii tale, fie că este legată de stilul Hundertwasser, Klimt, Mondrian ori al lui Karim Rashid.

(articol publicat si in revista ‘on paper’ DIALOG TEXTIL, in octombrie 2012)

Arta, tehnologia și sociologia au descoperit noi metode prin care, cu ajutorul luminii poți (re)crea oriunde, dar cu predilecție în teatrul de război numit magazin de modă, noi scenografii, noi rame de poveste către lumi secrete cu comori ascunse. În ultimii ani, în special după 2008, comerțul online se răspândește cu viteza unui tweet sau a unui comentariu pe Facebook, însă cele două lumi nu știu cum să-și dea mâna, de teamă să nu se înghită una pe cealaltă. Par că se sprijină, dar, in realitate, sunt într-o competiție îngrijorătoare pentru comerțul fizic, cel în care clientul își cântărește decizia atingând produsul, îmbrăcându-l. Ceea ce le unește totuși, într-o formă divină, concordială, este LUMINA, o lumină creată cu măestrie prin tehnologia L.E.D. Am constatat de pilda la ILLUMINESCA, parte a Festivalului Internațional de Modă LONDON FASHION WEEK, împreună cu arhitecți de la cele mai renumite branduri de fashion retail din lume, că facilitățile oferite de softuri și gadget-uri diverse în lumea comerțului îi permit clientului să își aleagă produsele în lumina, culoarea, forma și textura dorite.

Totul este la distanța unui clic sau o glisare de deget pe suprafața unui ecran multimedia. În foarte scurt timp vom avea magazine de modă DO IT YOURSELF! Ne vom căuta pe net un model, o compoziție vestimentară și vom merge într-un show-store, adică un concept contemporan al magazinelor universale, unde prin calitățile de neînlocuit ale luminii LED ne vom putea executa imbrăcămintea cu croitori, pielari, designeri sau creatori de pantofi antrenați să satisfacă această cerere a consumului. Părerile grupului cu care am urmarit ILLUMINESCA au fost împărțite când a venit vorba despre coabitarea retailului fizic, offline și a celui online.

In cele din urma, cu toții am fost de acord că lumina este încă cea mai importantă, împreună cu povestea cu care îți descânți produsul. Asocierea cea mai evidentă a fost că, și într-un caz și în celălalt, producătorii de LED-uri au de câștigat: fie că faci cumpărăturile prin telefon (Google Wallet, Facebook Credit), fie la mall, tot LED-ul este cel care poartă către retina ta informația, făcând-o din ce în ce mai sofisticată, mai colorabilă, ambientabilă.

Am adăugat pentru cititoarele revistelor de modă și cititori preocupați de latura de profit din această industrie câteva fotografii din laboratoarele secrete ale Philips, în premieră, formule de abordare cot la cot a luptei pentru supremație în iluminatul de magazine. O tabără este reprezentată de LED-uri, o tehnologie născută în 1962, iar cealaltă de metal-halide – neopritele devoratoare de întuneric, aflate încă la supremația strălucirii în retail.

Dar nu pentru mult timp se pare, deoarece LED-urile generează deja o lumină impecabilă, iar energiile salvate sunt clare și încurajatoare: un magazin din Iași care are instalate LED-uri consumă cu 30 la sută mai puțină energie electrică față de omologul său din București, din același lanț de fashion retail, unde s-au folosit ioduri metalice. Este o ultimă bătălie, decisivă.
Învingătorul va lua tot, concurând atât lumina Lunii, cât și pe cea a Soarelui însuși.

Ceea ce se simțea deja în presa de specialitate și prin cercurile de designeri de brand este că experiența de cumpărare este privită în termeni clari, ce au la bază atributele: fă-mă să visez, inspiră-mă, provoacă-mă, distrează- mă, fă-mă să-ți dau banii pe o poveste trăită ca pe o excursie în jurul lumii, ca pe o întoarcere în copilărie sau o întâlnire cu cel cu care când erai copil ai stat în bancă în prima zi de școală.

Asta este ceea ce așteaptă clientul de la tine: să-l faci să viseze sau să-l îmbărbătezi cu noi și noi povești, întocmai ca în basmele din cele 1001 de nopți, să repeți, pick-up cu plăci, o poveste care să dureze fără oprire, trei ani de zile și de nopți.