‘Concept de magazin’ este echivalent cu ‘concept de retail’

Nu mai putem vorbi doar despre amenajarea unui magazin. Nu doar schimband mobila, angajatii, colectia sau vitrina poti revlagui o afacere. Pentru asta este nevoie de muuuuulte altele. Jobul meu este de a face deci o analiza a ceea ce vor sa gaseasca femeile in magazinul tau si de a gasi solutiile pentru a le face accesibile.

Femeia spre deosebire de barbat nu cumpara de nevoie. Femeia nu a muscat din fructul oprit de nevoie. Nu, ci din dorinta. Ok? Nevoie nu este dorinta!… Femeia in special cumpara haine pentru ca isi doreste. Rezolva astfel spaime, frustrari, reprimari si frici diverse: frica de a fi uitata si parasita (daca nu va mai fi la moda), frica de a nu pierde reducerile, frica de faptul ca nu i-ar sta bine in noua moda. Se razbuna astfel pe o zi mai proasta, isi fac ‚mici cadouri’, mici placeri, isi satisfac un capriciu, incercand ‚ceva nou’. Putem gasi o sumedenie de motive in spaimele femeii moderne pentru care cumpara si consuma dar nu trebuie sa ne lasam sedusi de faptul ca ele cumpara de nevoie. Nu! Ele cumpara doar de placere. Ele gasesc placere in a merge la cumparaturi. Chiar daca nu cumpara, macar probeaza. Cocheteaza cu ideea ca poate maine vor putea cumpara si atunci poseda acele obiecte. Cu cat ideea de a colectiona toate piesele din raft este mai arzatoare, cu atat ea va reveni sperand sa-si castige astfel punctele in fata societatii. Cand femeia vede insa o bara plina cu umerase doldora de haine, brusc si-aduce aminte ca si la ea acasa e la fel: claie peste gramada. Si poate ca astfel realizeaza adevarul: ‘gramezile’ sunt la fel. Nu le diferentiaza nimic… Daca insa vad doar piese de colectie, se vor opri sa le admire si apoi sa si le doreasca.

Eu cred prin urmare ca o alta mare problema (mondiala nu doar locala) cand identific problema cu… scaderea consumului si a participarii oamenilor la isteria consumista tine doar de mentalitatea noastra colectiva. Nu mai credem in ideea de consum, poate. Poate este doar o perioada, poate ca este insa semnul revenirii la un alt tip de piata, in care nu se va mai incuraja consumul ci manufactura, lucrul facut in ateliere de moda, pentru fiecare in special. Se vor incuraja intreprinderile mici, de cartier, cu maxim 10 angajati, cu maxim 200 de clienti pentru a nu fi omisi cumva daca se face un bal al sapunarilor sau al curelarilor. Respectul pentru hand made va creste, iar formula succesului va fi taman invers de cum este acum: fa-ti stilul tau! Nu te imbraca la fel cu inca 200.000 de alte femei din lumea intreaga (cum face cu brio femeia targetata de brandurile ultracunoscute).

Mai cred ca pentru a reduce costurile reamenajarii de magazine conform formulei noi, trebuie sa ne fixam mintea si potenta financiara asupra a maxim trei elemente privind amenajarea: Lumina, Cabinele de Proba si Modul de Agatare a Umeraselor.

Lumina va fi nepermis de slaba, dar cu accente dramatice realizate din proiectoare ca de teatru, accente care vor pune in evidenta uneori produse, alteori doar formule vizuale din care nu trebuie sa lipseasca diverse gadgeturi, inelesi bratari la fiecare 2-3 rochii, pietre pretioase, oglinzi mici si mari, cu rama si fara, perii de par, aranjate in forma radiala pe o masa, posete mici, portofele, ciocolata in cutii desfacute. Ciocolata este foarte importanta: clientele vor dori o bucatica, si vor sti ca aici, in acest dragut si misterios magazin li se va permite orice, chiar si o mica placere vinovata, o bombonica din ciocolata. Odata ‘spaga’ primita, clienta devine mai toleranta, sta mai mult timp in magazin, isi deschide parca ochii: uuuuuite ce bine da fusta cu bluza aceasta. Asta este parte din formula si nu se poate negocia. Negociem doar la mirosul din magazin si la muzica. Astea nu vor incarca nici bugetul, dar asa cum ai intuit, sunt extrem extrem de importante.

Cabinele de proba nu vor avea oglinda. Femeia va sta acolo doar ca sa se schimbe. Ele vor iesi apoi in vazul celorlalte pentru a constientiza cum sunt percepute. Ele au nevoie de acele priviri. Le cauta. Daca le vad la colega sau ruda care o consiliaza nu pot avea atat de multa incredere. Dar daca le vad la necunoscuti, atunci aprecierea respectiv dezaprobarea sunt sincere si au un efect total asupra ego-ului lor.

OK…SA ADMITEM CA N-AM DREPTATE! Dar macar sa facem o cabina de proba cu oglinda, dar cu o lumina foarte slaba, insuficienta luarii unei decizii. Umbrele si misterul acelei persoane care parca priveste de dincolo de oglinda la cea care probeaza o fac sa nu se regaseasca in acea persoana. Vor dori sa iasa din cabina si sa verifice daca intr-adevar CHIAR ELE arata atat de bine… Iesind, produc invidie sau provoaca pur si simplu la concurs pe celelalte femei din magazin. Care vor vrea si ele sa incerce sa fie altcineva. Sa-si gaseasca alte euri. Ceva nou, o personalitate noua, adaptata noilor probleme si conventii sociale (daca ai masina trebuie sa ai haine de condus, daca esti la birou trebuie sa ai haine de birou etc etc).

Umerasele vor fi prinse cu magneti de bara de elementul care le sustine. Astfel, femeia se va lupta cu ‚a obtine’ acel produs. Iar asta o va face sa si-l doreasca si mai mult!

Am fabulat un pic aici, dar daca ar fi sa reformulez, cred ca modul de expunere trebuie sa se indrepte catre cuvantul si conceptul de colectie.

Ok, stiu ca este complex pentru tine ceea ce expun aici, dar pentru a intelege asta mizez doar pe tine. Nici un alt retailer nu a putut sa vada atat de bine ca tine, oportunitatile pietei romanesti de astazi.

Vanzare buna si cumparaturi fericite!