Angajatul ideal

Mi-ar placea sa fiu din cand in cand vanzator. Sa stau intr-un spatiu comercial ca lucrator comercial si sa iau contact cu clientul final. Cred ca fiecare dintre noi am interpretat, macar in copilarie acest rol. Nu mi-ar placea cu nimic mai putin sa fiu chelner, ospatar sau taximetrist, dar astazi scriu despre comertul clasic.

Ma imaginez prezentand marfa catre necunoscuti, luptand cu tracul vanzatorului in fata unui necunoscut care ar putea sa-mi devina client. Nu e simplu sa fii vanzator, nu e simplu deloc. A fi negustor e una, a fi vanzator e alta iar a fi lucrator comercial e cu totul alta. Diferenta consta in cat de mult esti implicat in influentarea actului si deciziei cumpararii: cand stai ca la hipermarket la incasat, rolul tau ca si vanzator este aproape nul, esti un simplu incasator. Nu de tine depinde daca se vinde mai bine apa minerala Dorna sau Carpatina.

Zonele unde se cere sa ai abilitati comerciale sunt magazinele de fashion, cosmetice, cadouri, farmacie, arta, decoratiuni si mobilier. Adica zone in care clientul ori nu stie ce trebuie sa cumpere si are nevoie de un sfat, ori zone in care pentru a face ca marfa sa plece de pe raft e necesara carisma si informatia asupra produselor vandute bine bine insusita.

Am gasit si cateva filme despre vanzatori si am sa incep cu Cashback (2006). Aici cel care vinde este un artist. Nu in vanzari, ci un artist care face un compromis: se angajeaza in tura de noapte ca sa scape de imaginea iubitei care l-a parasit. Un film reconfortant, bine de vazut de sefii de magazine, de supermarketuri si de angajatori. Are nota 7 din 10 pe IMDB, deci nu e chiar un film prost cotat. Cauta-l, priveste-l si scrie-mi te rog, cum ti-a palcut!

Cu ceva timp in urma am decis – ca un joc mai mult- sa incep a purta haina grea a vanzatorului in cateva dintre magazinele desenate pana acum de MATIUS. Este o experienta foarte folositoare in meseria de arhitect de retail si m-a convins ca o afacere nu trebuie lasata pe mana unor vanzatori care nu au vocatie, a unor poeti care viseaza frumos (dar nu au nici macar scuza celor din filmul de mai sus), asteptand sa se termine programul de lucru.

Vanzare buna!