cash desk dona matius

Cash desk-ul între ființă și neființă

„Banii vorbesc”, spunea odată un cântec. Nu cred că se referea la cash desk, dar ar fi putut ușor s-o facă. La urma urmei, sub o formă sau alta, asta sună și în capul nostru atunci când ne aflăm în fața casei de marcat. Însoțiți de un coș plin cu produse pe care nu-l mai recunoaștem, brusc parcă ne revenim din vrajă și, odată cu portofelul, ies la iveală tot soiul de remușcări care ne vin de hac.

Cash desk-ul s-a obișnuit să fie rezervorul vibrațiilor negative – cel mai dezagreabil obiect din magazin, ar spune unii, nu poate fi decât cel care-ți amintește că pentru micul vis pe care îl iei acasă trebuie să și plătești. Tocmai de-aceea, în spațiul de retail, cuvântul de interes pentru cash desk este „împăcare” – între setea după achiziții și instinctul de supraviețuire, între dorința de a le cumpăra pe toate și argumentele logice care ne opresc.

 

Clientul cumpărat

Nu știm dacă întâi a fost oul sau găina, după cum nici când vine vorba de cash desk nu știm cine-i, întâi de toate, cumpărat. Să fie produsul sau să fie chiar clientul? Retailerii ar paria pe cei din urmă, tocmai de-aceea mobilierul care favorizează momentul plății este la virgulă gândit și proiectat.

Acum, când tehnologia dă treptat uitării moneda fizică, schimbul dintre bani și marfă se fluidizează. Se lasă spațiu pentru ambalarea produselor, pentru afișarea obiectelor promoționale, pentru produse de impuls care, ca un pansament plasat atent pe rană, vindecă neplăcerea de a cheltui sume de bani.

 

Cash desk-ul fără coadă de așteptare

Pornite de la teorie, poveștile despre cash desk se-întind însă și spre tărâmul practic. Pe una dintre ele am scris-o la Dona cu ceva timp în urmă. Aș spune că e atemporală, precum cântecul de la care am plecat. Un cash desk care se distinge – am simțim noi – a fost elementul câștigător în concursul de rebranding al farmaciei. Gândit să rezolve problema stresului indus de așteptare, acesta dirijează o singură coadă spre mai multe case de marcat.

Dar grija n-a fost numai fenomenul queueing, ci și normativele de protecție a muncii. Un material îmbracă complet mobilierul pentru a preveni răspândirea de viruși și bacterii, iar dimensiunea acestuia face ca transmiterea hepatitei virale să fie un proces evitat.

 

Încotro?

Sunt și unii care au plecat urechea la dorința clientului de a avea independență. Primele magazine fără vânzător sunt deja realitate, sub sigla gigantului Amazon. E, fără doar și poate, o experiență cu totul inedită pentru retailul clasic. Care ar putea fi oare următorul pas?

Cred că cash desk-ul așteaptă să devină o zonă de consiliere – pertinentă, personalizată, un spațiu plăcut și foarte bine integrat. Până și cel mai ostil lucru are cale de-mblânzire. Prin urmare, de ce ar fi departe ziua în care ne vom îndrepta cu bucurie spre casa de marcat?