SALON DE PROBA – DA! Cabina de proba – BA!

Disec din nou, fiecare element component al unei amenajari de spatiu comercial. Astazi voi analiza inca o data, CABINA DE PROBA. Cati dintre negustori intuiesc macar, valentele si insemnatatea comerciala a acestui mic spatiu? Poate cel mai important metru patrat din tot ce platesc ei ca si chirie?

Multi vanzatori trateaza inca cu dispret cabina de proba. In magazinele lor o descoperi la fel de frustrant de meschina, adeseori murdara, incomfortabila si PROST luminata. Asta e lesne si este la indemana oricui. Poate ca marfa se vindea si asa… Am gasit asta si la case cu etaj cum se zice. Citesc asta si pe bloguri si o stim cu totii desi ne-am obisnuit asa.

Ma bucur ca am reusit sa rescriu acest articol si voi reveni sper cu imbunatatiri, dupa unele discutii cu colegi de-ai mei arhitecti (spre exemplu cu Florin Aursei zis Bolsevicu’ sau Dragos zis E’pure) sau ne-arhitecti, cum este eruditul stomatolog Stefan. Culeg date chiar si la o bere, pentru a pescui idei si formule de abordare noi. Cabina de proba este de departe, locul in care clientul este cu adevarat LIBER, degajat si are totul la dispozitie, iar pentru asta voi face un REFRAMING. Stie cineva ce e asta?!! REFRAMING?

Privind prin ochii cumparatorului fugarit pe bulevardele interminabile ale centrelor comerciale (vezi si parerea altora), hartuit de sute si sute de modele de haine, culori, accesorii parca ne-am dori o oaza de ragaz. AM VREA SA PUTEM ZABOVI pret de cateva minute pe un scaun, sa bem un pahar cu apa sau se ne numaram banutii.

Orice client vrea sa se simta important. Vrem ajutor din partea vanzatorului pentru a ne decide. Vrem sa nu mai auzim complimentele ce suna atat de fals: Aaaa! Dar va aranjeaza foarte bine. Si se asorteaza si cu culoarea ochilor!!!! Suuuuper va vine! Daaaaaaa modelul acesta e cel mai bine vandut… FALS FALS FALS! Ca replica unui actor amator.

Ce-ar fi sa gasim intr-un magazin, o cabina de proba maaaaare?! Sa intram intr-un SALON DE PROBA si nu intr-o cabina telefonica? Sa putem intra impreuna cu colega de camera, sau cu iubitul? Sa gasim acolo cu adevarat o lume noua? Sa putem sa incepem de-acolo o VIATA NOUA? Sa tragem de sforicica un clopotel cand avem nevoie de ajutor din partea vanzatorilor iar ZANA CEA BUNA SA APARA CU UN ZAMBET PRIETENOS?

In ultimul timp, numarul vizitaorilor din magazine sacade. Dintre vizitatori foarte putini cumpara deci numarul clientilor din magazine scade. Mai mult… pretentiile lor cresc. E criza pentru toti si cheltuie mai greu banii castigati cu mai multa munca si stress ca pana acum. Iar multumi oare o astfel de abordare? Ar aprecia-o consumatorii de moda? Difera reactiile in functie de varsta, sex, nivel cultural, venituri? EVIDENT…

Dar daca nu incerc sa desenez asta, daca nu o propun sau discut macar cu beneficiarii mei nu voi afla niciodata reactia pietei… Daca insa se va dovedi un succes, cum AGNES TOMA sau ADINA BUZATU au intuit deja in primele schite de concept de magazin avute, cu siguranta clientii clientilor mei vor reveni in acele magazine si vor vorbi despre cabinele de proba ale acelui magazin.

Formula psihologica din spatele compozitiei spatiale, face apel catre doua elemente:

SURPRIZA

Spatiul atipic de mare, de curat si de comfortabil il va surprinde pe client. Clientul va remarca aceasta cabina si o va retine. Este un soc pozitiv prin care clientul va asocia numele brandului cu o stare de bine.

CONFIDENTA

Acest salon de proba are marele atu de a retine clientul pret de cel putin 5 minute. Aici se duce cu adevarat lupta decizionala, inceputa de vitrina si continuata de produsele din magazin, iar in aceasta lupta, clientului trebuie sa-i fie castigata increderea. Oferind, tu ca negustor, vei primi.