afi brașov

AFI Brașov – mall-ul anului 2020

AFI Brașov e o poveste atipică de pandemie. În anul în care toate mall-urile au stat închise luni întregi iar investitorii au preferat să rămână on hold,.AFI s-a instalat, firesc și elegant, la poalele Tâmpei și-a îmbrăcat haine noi de inaugurare într-un octombrie – tot roșu, dar diferit față de ceea ce cunoșteam până acum.

Nicăieri nu se poate face treabă fără efort, iar acest lucru se aplică mai ales în cazul acestui centru comercial. Cea de-a treia investiție AFI în România a antrenat investiții uriașe, sute de entități și mii de oameni care au contribuit cu propria expertiză la dezvoltarea acestui mall. În plus, totul s-a întâmplat pe un fond de nesiguranță generalizată și o anume frică pentru viitoarele „cocoașe” și „valuri”. Așa se face că nu unul, nu doi, ci zeci de chiriași au fost de punctul de a nu deschide, de a amâna sau chiar renunța la prezența în AFI Brașov.

Ce-a rezultat – ei bine, o serie întreagă de povești despre afaceri în plină pandemie. Știm însă că AFI Brașov e un proiect menit să dăinuie peste perioade ca acestea, iar dovada stă chiar în lansarea simplă, dar elegantă de care a avut parte. Deschiderea unui centru comercial arată diferit în 2020, însă nu o face mai puțin importantă. De aceea, ne aduce o bucurie aparte să putem povesti despre această experiență, așa cum am simțit-o noi și, cel mai probabil, și alți colegi de breaslă sau de șantier.

 

Povești contemporane despre AFI (sau A nu FI) în Brașov

Ca arhitecți de retail de peste 20 de ani, privim centrele comerciale mai degrabă din prisma experienței arhitecturale.decât a miilor de metri pătrați GLA (Global Leasing Area) pe care îi pune la dispoziție. Iar AFI Brașov, sub semnătura studioului din Tel Aviv Moshe Tzur, a reușit să ne surprindă plăcut. Atenția oferită compoziției arhitecturale e completată de grija pentru contextul în care aceasta se integrează. De asemenea, legătura cu orașul, cu întreg cadrul – natural sau construit – ce înconjoară proiectul este făcută cu respect și finețe.

De pe terasa foodcourt-ului, te întâmpină dealul împădurit al Tâmpei, iar peisajul acesta transmite parcă viață. Am întâlnit această practică și-n alte centre – Pallas în Iași, City Park Mall sau Park Lake în București și chiar și la Sibiu.

Ne-am bucurat să participăm la o conferință de deschidere construită pe aceleași principii ca întregul spațiu. Am observat prezența unită, autentică a reprezentanților brandului AFI: Excelența Sa David Saranga, Ambasador al Israelului în România, Doron Klein (CEO AFI Europe România) și Costin Blideanu (General Manager AFI Brașov), precum și întreaga echipă din AFI București și AFI Ploiești, prezenți cu mic cu mare, ca la o adunare de familie. Am văzut și public nerăbdător pentru deschidere, dar îmbulzeala a lipsit – iar asta a fost bine.

N-au fost irosite prea multe cuvinte, iar limitele sanitare au fost respectate. Per total, experiența deschiderii a fost refreshing. Fără gălăgia de fond caracteristică evenimentelor de acest fel, am putut să admirăm spațiile deschise publicului și să reflectăm pe marginea acestora.

 

Cea din urmă sută de metri – o iluzie a controlului

Credem că suntem, din punct de vedere al furnizorilor de retail, într-o etapă de maturitate. Generația aceasta – din care și studioul nostru face parte – se află la vârsta la care are experiența necesară, dar și vitalitatea și flexibilitatea de a se adapta la nevoile specifice ale proiectelor realizate.

Dacă acum două decenii era o provocare să depășești 3,20 metri înălțime pentru vitrine, la AFI Brașov avem vitrine interioare de 6 metri. Un singur panou cântărește aproximativ 350 kg și impune, deci, un efort considerabil. Furnizorii de tehnologie, constructorii, furnizorii de fațade, sisteme de climatizare, protecție la foc, precum și proiectanții.și-au dovedit măiestria prin soluții complexe și aspectuoase, competitive chiar la nivel internațional.

Asta nu înseamnă însă că ne-am pierdut trăsături de caracter parcă legate cu un fir roșu de poporul nostru,.cum ar fi rezolvarea problemelor pe ultima sută de metri. La fel ca-n basme, facem într-o săptămână ce n-am reușit într-o lună și, peste noapte, un spațiu fără cap și coadă se transformă într-un adevărat castel în așteptarea prințesei sale.

În cazul AFI Brașov, „ultima sută de metri” pare însă o expresie prea uzitată.

Schimbând registrul literar pentru cel matematic, ne-am simțit adesea ca în geometria fractală:.dai zoom pe ultima sută de metri și descoperi câteva alte mii de „sute de metri” pe care trebuie să le parcurgi. Chiar ajuns la final, proiectul nu poate fi inaugurat fără „botezul prafului”. Practic, până nu se așază praful de un deget peste marfă, mobilier sau pe finisajele cele mai scumpe, nu putem deschide un magazin. Am întâlnit aceste „obiceiuri” acum douăzeci de ani și probabil vor mai fi prezente și peste alți patruzeci. Ele au devenit parte din ritualurile românești de retail, la fel cum „iei o piatră în gură” la vizitarea unui loc nou.

Din fericire, acestea nu sunt singurele aspecte pe care retailerii le-au păstrat pe parcursul anilor. Am învățat să ne pliem pe spațiile disponibile și să oferim soluții de o calitate îmbunătățită constant. Noi, ca studio, am cunoscut oameni valoroși pe care i-am ținut aproape și a căror sfaturi le-am prețuit. Amintim, printre alții, pe arhitecții Radu Negoescu și Corina Frastelni, ambii cu experiență în spații comerciale și prieteni valoroși. Ne mândrim cu această colaborare și suntem onorați că putem merge cu încredere și forțe mature la lucru.

 

O nouă casă pentru branduri mari și mici

Așa cum se poate citi deja printre rânduri, AFI Brașov e o îmbinare între ceea ce înseamnă deja „tradițional” în retail și suflul modern al timpurilor noastre. Sentimentul acesta se amplifică atunci când privim spre mixul de chiriași ai centrului comercial.

Vedem branduri clasice, cum sunt Noriel, Jolidon sau Dockyard, alături de branduri marcate de avangardă, ca Vagabond. Acestea comunică, prin prezența lor consacrată în spațiile comerciale, forța și viziunea proprie. Alături de ele, o nouă generație de branduri începe să se construiască și să aducă plus valoare spațiilor pe care le populează. Iar în mijlocul tuturor, maiestuoasă  și copleșitoare, stă o adevărată catedrală a simțului olfactiv – Obsentum. Poți „mirosi” splendoarea acestei locații de la distanță,.iar rafinamentul vizual nu face decât să transforme acest spațiu într-o adevărată perlă a mall-ului. Execuția – realizată de același constructor care s-a ocupat și de amenajarea pentru Victoria’s Secret – este un alt argument pentru ideea maturității pe care am discutat-o anterior.

La foodcourt, meniul se adaptează noilor tendințe din alimentația publică. Întâlnim astfel Noodle Pack, SushiVo alături de retaileri locali ca Sergiana,.pentru gusturile variate ale publicului fericit să savureze fiecare aromă.

Chiar și în cazul acestui „public” sunt nuanțe vizibile ale schimbărilor de trenduri. Am mai povestit, de altfel, despre tendința centrelor comerciale de a se reconverti spre living spaces – structuri complexe ce aduc munca, locuința și experiențele recreative în același perimetru. AFI Brașov este unul dintre puținele mall-uri deschise în ultima vreme și, în general, unul dintre puținele mall-uri din România care includ clădirile de birouri în mixul de chiriași. Așa cum anticipam, completarea funcțiilor comerciale cu office-ul și chiar rezidențialul (în unele cazuri) se dovedește o formulă de succes.

 

AFI brașovean e fain, spune un mesaj de promovare al centrului comercial.

Noi credem însă că e la fel de fain să fii turist în Brașov și ne bucurăm că am luat parte la nașterea –.chiar dacă în vremuri nu tocmai prielnice – unei experiențe demne de trăit. Pentru echipa AFI, mai întâi, felicitări! Apoi, le dorim succes cu acest proiect complicat, dar cu siguranță încântător pe termen lung.