Un magazin mai dichisit sperie clientii?

Exista o retinere a negustorilor in a-si deschide magazine care sa ‘arateprea luxos. Inca de la primele proiecte din portofoliul meu, aparea in tema de proiectare lansata de client mentiunea: ‘sa arate bine, dar sa nu fie prea luxos ca sperie clientii‘. La inceput am crezut ca in spatele acestei temeri se ascunde de fapt o meschinarie, o zgarcenie proverbiala, sau ca sa ma exprim mai academic, intentia de a nu investi bani in magazin in general… Daca merge si-asa, de ce ar schimba un negustor parti din magazin?

Nu se investesc inutil bani intr-un magazin. Mai ales daca acesta merge. Asta e conceptia mai fiecarui comerciant: dusmanul binelui e mai binele. Ce ne facem insa atunci cand apare concurenta? Sau… atunci cand vanzarile scad? Ne intrebam ce trebuie facut si nu gasim raspunsuri!… Ne uitam inca o data la preturi, comparandu-ne cu ceilalti comercianti. Ne plangem ca nu este trafic. Ne plangem ca e prea frig afara. Sau prea cald. Ne plangem de concurenta nemiloasa a unor branduri multinationale sau de vecinatati proaste.

Se cauta vinovatii in afara elementelor pe care negustorul in speta le-ar putea controla. Unii apeleaza la un designer sau arhitect care sa aduca un look nou afacerii si isi pun sperante inutile in acest ultim impuls, privindu-l ca pe un ‘IL SALVATORE’. Un trimis al zeului comertului pe Pamant.

Revenind la titlu: sperie clientii un magazin luxos? Vor spune clientii sau potentialii clienti: uite un magazin care arata pre bine ca sa pot sa cumpar eu de-acolo? Vor ocoli oare trecatorii un magazin corect conceput? Cum analizeaza trecatorii o vitrina de magazin si cum decid ei daca este ‘prea luxos’ sau ‘de-al lor’?

Probabil ca negustorii isi imagineaza ca toti consumatorii cauta media. O mare parte dintre comercianti se pozitioneaza pe o piata medie spre high doar pentru ca spera sa vanda a produsele ‘oamenilor cu bani’. Nimeni, sau prea putini vor voi sa se adreseze somerilor, pensionarilor, celor cu venituri foarte mici sau adolescentilor lipsiti de suport din partea parintilor. Sunt piete si piete, publicuri si publicuri.

Cred ca un magazin sofisticat sau luxos, cel mult ar flata consumatorul mediu nici decum sa-l respinga, dar cu siguranta cel mai putin exigenti clienti nu vor ezita sa intre in magazin. Cred ca a trecut suficient timp de cand ‘lumea’, clientii, trecatorii simteau track-ul si teama de a intra intr-un magazin doar pentru ca acesta era prea luminat. Sau prea mare, sau avea produse prea bine organizate si expuse.

Clientul este PIATA, iar piata s-a educat foarte mult in ultimul timp. Asa cum vizitatorii intra si se plimba pe holurile si galeriile centrelor comerciale asa vor intra acestea si in magazine. Nu vor avea absolut nici o teama in a intra si a pipai, cauta si studia. Au invatat ca a venit VREMEA LOR, vremea CLIENTULUI.

Recomand cu mare caldura citirea unor carti si uitatul in jur, dar un uitat cu… bataie lunga.