Încotro, retail? Tendințele domeniului în anul 2019
Suntem schimbare. Noi, retailul și haina în care-l întâlnim. Dar – nu-i așa? – pe-un prieten vechi îl cunoști întotdeauna – e același chiar dacă și-a schimbat tunsoarea și-i poți anticipa direcția pentru că-i știi de multă vreme felul de a fi.
Tendințe în retail în 2019
În 2019, anul nou care deja nu ne mai sună a noutate, retailul se cunoaște de la o aruncătură de… gadget. Asta pare să fie tendința dincolo de granițe, acolo unde nu-i spațiu fără tehnologie, dar nici loc fără noi experiențe pentru consumatori. Și cum ideile bune și dorințele aprige nu prea-și găsesc limite, fuga după premiumizare a ajuns până-n spațiul românesc. Tot mai informat și cu tot mai multe așteptări în buzunarul de la piept, publicului consumator din România îi e dor de „altfel”. Fie că vorbim despre inteligența artificială sau realitatea augmentată, consumatorul vrea acel ceva care surprinde și care cu greu este uitat. Sunt încă puțini retailerii care reușesc să potolească acest dor. Deși domeniul e pe cale să devină tot mai flexibil, integrarea realităților complementare celei fizice în spațiile de retail se face în continuare cu pași mici.
Chiar și așa, poteca spre magazinul hibrid e tot mai frecventată pe plan românesc. Părem hotărâți să lăsăm în urmă magazinele tradiționale fără miez, în special acolo unde și educația publicului o încurajează. Dacă sunteți tentați să spuneți că acest peisaj e specific urbei, v-am sfătui să vă gândiți de două ori. Am văzut cu ochii noștri că și în mediul rural drumul spre noutate se netezește tot mai mult. În România, per ansamblu, primăvara inovației și a evoluției pare să fie după colț.
Cum influențează tendințele în retail spațiul românesc?
Aici, în ograda locală, produsele premium sosesc adesea cu eticheta de accessible luxury. Nu pentru că nu am fi educați, nu pentru că nu aspirăm spre vârful culmii, ci pentru că, foarte des, lipsa posibilităților pune punct înainte ca fraza să fie terminată. Privim printr-o lentilă realistă când spunem că, pe plan național, cel mai mare câștigător în concurența dintre retaileri continuă să fie prețul.
Care-i cel mai mare minus al acestei ecuații? Noi credem că povestea – cea care nu-și mai face loc printre spațiile de retail depersonalizate și prin atmosfera care nu comunică nimic. Înlocuirea logo-ului de la intrare cu oricare altul pare aplicabilă în cazul multor branduri care nu și-au imprimat esența și specificul în spațiile în care viețuiesc și cresc.
În ultima perioadă, retailul a învățat să facă pace și cu mediul. După ce s-a găsit întâi înscrisă pe ambalajele produselor, filosofia de viață ecologică a tot mai multor branduri se întâlnește acum și în magazine. Românii învață, rând pe rând, că grija față de natură înseamnă că merită să schimbi luxul cu simplitatea și materialele pretențioase cu cele reciclabile.
Iar dacă privim la planetă, nu putem să nu privim la semeni. Respectul consumatorilor pentru retailerii ce comercializează produse care nu exploatează copii din țările în curs de dezvoltare este și el în creștere. În 2019, sunt încurajate companiile care aleg să privească în ansamblu, să îmbrățișeze noul și să inoveze cu responsabilitate nu doar față de ei înșiși, ci față de întregul tot.