Dialog mut cu vitrina de magazin

Când totul în jurul nostru strigă și nimic nu mai reușește să ne capteze atenția, când explozia urbană de forme, culori și gesturi pare să ne devoreze la orice pas prin oraș sau mall,
o armonie simpla,calma și distinsă devine oaza primitoare a privirii noastre.

Este oare însă posibil ca o vi¬trină de magazin să reușească să transmită atât de concis informații, încât o bătaie de aripi a pleoapelor să nu o șteargă de pe retină? Cine ar putea decide cum trebuie să amenajezi o vi¬trină de magazin, încât aceasta nu doar să descrie produsele pe care le vinde acel brand, ci chiar să creeze în celula neuronală a trecătorului scânteia dorinței? Antropologi, scenografi, retaileri desăvârșiți, fotografi, psihologi, artiști din toate domeniile au dat de-a lungul vremurilor răspun¬suri la toate aceste întrebări. Iată că încercăm și noi să dezvoltăm, în acest articol, două dintre ele.

Liniștea vorbește
Un dialog mut nu presupune implicit absența cuvintelor și nici un vocabular restrâns. Un dialog mut presupune absența sunetelor sau, mai plastic spus, ne lasă pe noi ca privitori să ni le spunem în gând. Acest fel de a dialoga ne acordă privilegiul să dăm nume unor simboluri, să alegem după tiparul format de educația noastră, sensul unor mesaje transmise de obiectele ce compun o vitrină. O vitrină care vorbește mai puțin se exprimă ca un expert, nu gesticulează inutil și nici nu abuzează de termeni. Omul modern nu are răgaz pen¬tru a rula mental algoritmi de limbaj, dar este imediat sedus de culoare, lumină și repetiție. Un mare impact asupra sa îl au obiectele cu valoare de simbol, acele obiecte iconice. Am ales imaginile de mai sus tocmai pen¬tru a evoca vizual comunicarea facilă și de neoprit dintre simbo¬luri și emoția cu care le învelim atunci când le vedem. Oricare dintre aceste imagini poate fi imediat o temă de vitrină.

Idei puține, dar fixe
Departe de a fi o butadă, această formulă exprimă exact ceea ce trebuie să exprime o vitrină. Dacă Mango își permite să inse¬reze linia sport în colecția sa, o face clar pentru că în acel an se desfășoară un mult – așteptat și mediatizat campionat de tenis (iată o știre dintr-un ziar spaniol: Nadal debuta en el torneo Conde de Godó). Poți face, ca retailer, suprapunerea sau mai degrabă asocierea de subiecte, utilizând evident simboluri precum: mingi de tenis, gazon tuns, tușă cu var și chiar sistemul antifurt învelit într-un print cu fileul.

Un alt celebru exemplu este cel al brandului LACOSTE, unde, deși ușor suprasaturate, elementele-simbol reușesc să capteze atenția trecătorului și chiar să îl deturne¬ze către intrarea în magazin.
Când vine vorba însă de repetiție, sunt convins că vă amintiți de vitrinele LOUIS VUITTON.
Așadar, CTRL+C urmat imediat, la scurtă distanță de CTRL+V.
Adică, dacă nu sunteți familiarizați cu termenii de editare pe computer, copiază și adaugă. Alege și un pattern, o formulă, o matrice sub care să multiplici aceste simboluri, iar rezultatul va fi una dintre cele mai izbutite forme de captare a atenției: repetiția.

Am păstrat pentru finalul articolului acest exemplu, fiind vorba despre o experiență recentă, din preziua London Fashion Week. A fost prima dată când am văzut un detaliu de manechin atât de bine realizat încât m-a făcut să mă apropii de fața din sticlă a vitrinei, spre a mă convinge că acest manechin nu este unul viu. Nu am fost singurul, se pare.

Matius Ichim este absolvent al facultăţii de arhitectură G.M.Cantacuzino din Iași. El este pasionat de arhitectură și de oameni deopotrivă, dedicându-și cariera înţelegerii comerţului ca fenomen social, a schimbului de bunuri materiale și spirituale între oameni. Matius pornește cu dreptul în lumea proiectelor comerciale tot la Iași, în Iulius Mall, primul mall deschis în afara Capitalei. Din 2007 se asociază cu Alina Andrieș, iar împreună definesc
nucleul actualului studio de retail, Matius Studio.

TEXT: Matius ICHIM
E mail: office@mmg.ro
DialogTextil