greșeli în retail

Cele mai importante 5 greșeli pe care retailerii încă le mai fac

Îndărătnice sunt căile retail-ului! Ba chiar de-a dreptul încâlcite, atunci când abia ai pornit la drum.

„Been there, done that” am zice noi, acum, dacă am derula filmul provocărilor, privindu-l obiectiv şi detaşat. Poate tocmai de aceea ne permitem din acest punct să clarificăm traseul. Credem că merită să prezentăm care sunt deciziile deasupra cărora am agăţa un semn de exclamare, pentru ca, celor cu bulina de începător în faţă, să le fie mai uşor de evitat.

Dacă vorba spune că omul din greşeli învaţă, ne asumăm dreptul de a crede că retailerilor li se alocă, dintre acestea, măcar cinci.

Autorii stângăciilor pot fi cei care pun pe picioare un start-up, cei care conturează pe cont propriu spaţii comerciale sau producători care îşi clădesc propriul magazin.

Le luăm pe rând, le descoasem fără ocolişuri, poate-poate asemenea greşeli în retail vor fi demne doar de amintit, dar nu de repetat.

 

1. La gata – de evitat

Din discuţiile retailerilor cu reprezentaţii centrelor comerciale, prea des se ia drept valabilă sintagma „spaţiul este gata amenajat”. Nu e de ajuns ca viitorul magazin să fie funcţional pentru a fi încărcat cu produse, a purta o nouă casetă luminoasă şi a deveni casa unui brand, instant.

O carenţă a companiilor mari este lipsa de comunicare dintre departamente – fapt valabil şi în cazul unui centru comercial. De aceea, imediat după semnarea contractului, departamentul tehnic solicită, adesea, proiecte pornite de la zero, deşi spaţiul este deja configurat.

N-ai vrea să ajungi aici, probabil, aşa că în acest sens avem două sfaturi de dat.

Solicitarea informaţiilor tehnice ale spaţiului, înainte de semnarea actelor, este primul dintre ele.

Apoi, pentru a şti ce iei în primire, trage cu urechea la părerea unui specialist. Aşa ştii sigur că eviţi probleme legate de siguranţa la foc, în exploatare, şi vei fi convins că eşti asigurat.

 

2. Spune-le

O fi bun şi secretul, dar nu atunci când munceşti cu râvnă să deschizi un magazin. Mulţi dintre cei aflaţi la început uită să comunice publicului ţintă că tocmai pentru el se pregăteşte un nou spaţiu comercial.

Cu o floare nu se face primăvară, la fel cum nici un banner răzleţ afişat cu o săptămână înainte de deschidere nu va avea efectul scontat.

O campanie de comunicare bine rânduită începe din momentul încheierii contractului de închiriere a spaţiului, continuă pe perioada amenajării şi valorifică orice element de diferenţiere pe care brandul îl are de arătat.

 

3. Cash-flow

Vrem, nu vrem, neprevăzutul îşi face loc şi în zona de retail. Când te aştepţi mai puţin realizezi că trebuie să schimbi tavanul, să înlocuieşti vitrina, să dublezi pereţii sau, în general, să aloci o sumă necesară pentru ceva ce nu ţi-ar fi trecut nicicum prin cap.

E drept, nu putem şti de unde ar trebui să aloci acest buget. Totuși, ştim sigur de unde – cu ardoare te rugăm! – să nu.

Prima poruncă din decalogul retailerilor ar trebui să fie aceasta: plăţile furnizorilor, ale prestatorilor de servicii nu se fac nicicând din încasări.

Fugi cât poţi de această sursă, exact cum ai fugi de un lamentabil faliment.

 

4. Vânzători, nu angajaţi

Omul sfinţeşte locul – regulă de aur valabilă şi în cazul unui spaţiu comercial.

Iar pentru că personalul unui magazin e menit să vândă, vei avea nevoie de un vânzător, nu de un angajat.

E cale lungă de multe CV-uri şi interviuri asumate până să alegi persoana care să-ţi reprezinte brandul.

O afacere lăsată pe mâna unor începători care jonglează de la un spaţiu comercial la altul va culege doar lipsă de experienţă şi neajunsuri asociate unui personal necalificat.

 

5. Capra vecinului

Când vânzările scad, dar celui de alături par să-i calce mai mulţi pantofi pragul, e destul de evidentă tactica care multor retaileri încă le mai e pe plac.

Nu doar că etica îi trage de mânecă pe cei care aduc în propriul magazin produsele concurenţei, dar nici legea afacerilor nu-i susţine.

Se ajunge, cel mult, la o tensiune inutilă între ofertanţi, la o piaţă confuză şi la prelungirea unei agonii care, printr-o asemenea strategie, cu siguranţă nu îşi va găsi leac.

 

N-am spune că după aceste cinci greşeli în retail se poate trage linie.

Drumul spre experienţa în retail are încă multe porţiuni de nivelat. Credem, însă, că importantă nu-i eroarea, ci lecţia ce creşte-n ea.

Greşeala, da, e incomodă. La fel ca urcuşul pe munte – greu, până la prima panorama care-ţi arată că, la urma urmei, chiar şi zgârietura de pe braţ care durea atât de tare, într-un final, a meritat.