Agnes Toma

Valoarea o face omul, el este cel care da masura acesteia, dupa chipul interior al fiecaruia. Asa gandeste si concepe medelele, pe care le raspandeste apoi in piata in reteaua proprie de magazine si boutique-uri, una dintre cele mai longevive si mai prezente creatoare de moda din Romania, Agnes TOMA.

Voi analiza in acest articol, felul cum functioneaza in parallel modelul classic de retail cu moda si o formula noua, (re)adaptata societatii de consum de pe plan local. Am desenat pentru Agnes doua magazine si am avut ocazia sa parcurg in dialogul cu aceasta, toate stilurile de comert pe care le-a abordat si cum a decis s-si orienteze acum forma de vanzare a produselor, catre boutique.

Voi incepe cu prima formula, cea dintr-un centru commercial, unde amenajarea spatiului commercial, desi comunica vizual o parte dintre elementele grafice prin care magazinele Agnes Toma (logo, pardoseala, tapet, mobilier, decoratiuni), se fac remarcate si asociaza imaginea de stilat, classic, vetust, cu cea a tineretii, bucuriei, gratiei, totusi, atmosfera si experienta de cumparare pastreaza un aer commercial in sensul de comunicare semiformala, usor impersonala, neimplicata dincolo de actul commercial in sine.

Ca termen de comparatie o asemuiesc galeriilor de arta, unde poti cunoaste operele unui creator de arta, dar nu ai si sansa sa-I vorbesti sau sa-I comunici impresiile pe care le-ai avut dupa vernisaj.

Clientele fidele, ce s-au indragostit de acest stil, stiu urmari o poveste in spatele unor haine. Pentru acestea, produsele Agnes Toma sunt piese de colectie, obiecte de valoare ce dau la randul lor valoare alaturi de purtatoare, unor intalniri memorabile (logodne, aniversari, vizite, iesiri la teatru).

Manechinii din vitrine, cataloagele cu fotografii ale produselor purtate de manechini reali, o cabina de proba atent- atent studiata si cu o masina de cusut la indemana, sunt decorul, personajele si povestea in care clientele si angajatele iau parte cu fiecare vizita. Produsele sunt expuse in dulapuri din lemn vopsit si antichizat, pe umerase personalizate, rame sculptate sau ornamente simple bordeaza dulapuri sau zone. Suntem intr-un salon de moda, cu aer classic si personaje moderne. Lumina este o lumina exclusiv artificiala, stilul usor impersonal, semiformal fiind insa contrabalansat de un mini-salon de proba. Aici, este sufficient spatiu pentru 4 persoane care in sfarsit pot lua o decizie si lansa o comanda.

Cea de a doua formula este cea a unui show room, a unui spatiu mult mai exclusivist decat un boutique, in special pentru ca nu este accesibil direct dintr-o artera de circulatie. In cazul Agnes Toma, este vorba despre o locuinta generoasa intr-o locatie cu traditie a Bucurestiului, cu incaperi decorate asemenea unei locuinte si in care, se poate literalmente locui. Am intalnit acolo fotografii si jucarii personale, am putut sa ne preparam singuri o cafea. Am purtat astfel, dialogul (textil) chiar in fata dulcetii de nuci in jurul mesei din lemn masiv si inconjurati de piese Agnes Toma ce-si asteptau cu emotie prietenele.

Oaspetii acestui spatiu sunt de foarte multe ori cliente si prietenele lor, care obisnuiesc si care au posibilitatea de a cina cu ambasadori, de a fi amfitrioanele unor ceremonii, de a fi invitatele Majestatii Sale Regina Margareta. Aceste momente cheama, dau sansa altor costume si bijuterii sa-si puna in valoare purtatoarele, iar pentru acestea, Agnes Toma a decis ca periodic, sa-si prezinte colectiile.

Ambele solutii au succes, in masura in care asteptarile clientelor sunt receptate, insusite, reflectate in produse.

Daca intr-adevar succesul de piata se masoara si in prietenii virtuali, asta ne putem convinge accesand profilul de facebook al casei Agnes Toma, sau putem descoperi in jurul nostru, in ocazii memorabile.